Parkeerbeleid en emissievrije zones: De gevolgen voor Amersfoortse ondernemers
Johan Zijlstra | Geplaatst op |

Het college heeft aangegeven dat ze inwoners beter moeten informeren over hun aanpak van het parkeerbeleid. Ze verwachten dat de burgers daarna wel zullen instemmen met de plannen.
De belofte om de inwoners eerst goed op de hoogte te brengen van de plannen werd echter al snel verbroken. Op diverse locaties in de stad werden parkeerplaatsen verwijderd, waardoor het aantal beschikbare plekken afneemt. In de Indische buurt gaat de gemeente zelfs nog verder door complete straten te herinrichten en een groot deel van de parkeerplaatsen weg te halen onder het mom van stadsvernieuwing.
Daarom leek het ons een goed idee om met een expert te praten over de gevolgen van dit parkeerbeleid.
Op zaterdag 12 oktober 2024 nodigde wij Hans van Tellingen uit voor een lezing.
Hans is mede-eigenaar van het onderzoeksbureau Strabo. Dit onderzoeksbureau doet veel enquêtes bij winkelend publiek en bij eigenaren van winkels in Nederlandse steden.
Hans legt uit dat de gemeente zich baseert op een niet-kloppend onderzoek, waarin de bestedingen van fietsers, voetgangers en OV-gebruikers met een factor 3 zijn vermenigvuldigd (KPVV-onderzoek uit 2013).
Uit dit onderzoek kon Hans duidelijk uitleggen hoe rampzalig het nieuwe parkeerbeleid zal uitpakken voor winkeliers in Amersfoort. Hij legt uit dat de invoering van dit parkeerbeleid voor de winkeliers waarschijnlijk zal leiden tot een aanzienlijke omzetdaling.
Volgens Hans komt dit doordat:
- Mensen die met de auto komen, 2 à 3 keer meer besteden en goed zijn voor 61% van de omzet.
- Gratis parkeren zeer gewaardeerd wordt, omdat het de tijdsdruk wegneemt. Dit leidt gemiddeld tot 14% meer bezoekers en 20% hogere omzet.
- Autogebruikers bereid zijn verder te rijden om gratis te kunnen parkeren, zelfs buiten Amersfoort.
Afbeelding 1: Fractievoorzitter Tom van Lamoen met Hans van Tellingen.
Hans toont met cijfers aan dat steden en winkelcentra waar parkeren gratis is en blijft, de afgelopen jaren een sterke groei hebben doorgemaakt en zich veel sneller hebben hersteld van de economische gevolgen van de coronamaatregelen.
Dit geldt niet alleen voor de binnenstad, maar ook voor de andere grote winkelcentra in Amersfoort, zoals Emiclaer en winkelcentrum Vathorst.
Daarna komt de grootste dreiging voor de winkels in de binnenstad aan bod: emissieloze zones. Hans legt uit dat als Amersfoort, naast de controversiële parkeerplannen, ook emissieloze zones invoert, dit het winkelgebied van Amersfoort ernstig zal schaden. Het aantal klanten in de binnenstad zal drastisch afnemen, omdat bezoekers geen risico willen nemen op beperkte toegang tot de stad.
Wat ons betreft is de boodschap duidelijk: Amersfoort moet ondernemers zo veel mogelijk de ruimte geven. Daarom moeten zowel het parkeerbeleid als de plannen voor emissieloze zones volledig van tafel!
Fotografie door Sylvia de Boer van EclecticSoul.nl

















