Ontmoediging van autobezit

Header: Parkeervergunning zone
Header: Parkeervergunning zone

Het college van amersfoort is zeer ambitieus. Er komt een nieuwe omgevingsvisie aan die onder andere de invulling van de openbare ruimte drastisch aanpast. Zo zijn ze onder het kopje ‘mobiliteit’ van plan om de manier waarop de Amersfoorter van A naar B komt streng te gaan reguleren. De auto neemt volgens dit college teveel ruimte in.

In het coalitie akkoord is opgenomen dat het college vergunningparkeren wil uitbreiden en duurder wil maken.
Op dinsdag 4 april 2023 werd in Amersfoort het document Deelomgevingsprogramma parkeren 2040 gepubliceerd. Toen ik dit document voor het eerst las was ik ontstemd. Het college is van plan om vergunningparkeren uit te breiden naar heel Amersfoort! Dus ook wijken als Nieuwland, Hoogland, Hooglanderveen en Vathorst. Het plan bevat woorden als “stimuleren”, “sturen”, “ontmoedigen” en “terugdringen”.

Er werd letterlijk gezegd: “We doen dit om het autogebruik en -bezit terug te dringen”. Het was eerlijk van de coalitie (bestaande uit D66, GroenLinks, CDA, ChristenUnie en Partij voor de Dieren) om toe te geven dat draagvlak voor hen alleen maar een drempel is voor hun bestuurskracht.

Heeft de gemeente soms inkomsten nodig?
Met het veel te dure nieuwe stadhuis in het vooruitzicht, de schade van de Vahstal claim en aan de lopende band projecten die veel teveel geld kosten? Denk bijvoorbeeld aan het nieuwe Amersfoortse stadssymbool, vooral met de huidige inflatie zal de begroting aardig scheef gaan lopen! Echter denken wij dat de oorzaak voor dit beleid ergens anders te zoeken is.

Gedragsbeïnvloeding
De overheid heeft zich al enige tijd voorgesorteerd op gedragsbeïnvloeding van alle inwoners in onze samenleving. De meesten onder ons herinneren zich nog wel wat dit de laatste jaren heeft opgeleverd. Dit document is een duidelijk voorbeeld van de manier waarop ze het terugdringen van autobezit willen bereiken.

Afbeelding 1: Uitbreiden vergunningparkeren zoals beschreven in het coalitieakkoord 2022 – 2026 – bron

In de tekst wordt ons een ideaalbeeld voorgehouden en worden automobilisten weggezet als boosdoeners voor het gebrek aan openbare ruimte. De oorzaken van dit probleem zijn echter duidelijk: Amersfoort is een groeistad. De verstedelijking in Nederland is al enige tijd aan de gang en Amersfoort is een van de ijverigste steden van het land. Dit jaar hebben we zelfs een ongelooflijk bedrag aan subsidie van de staat gekregen om onze doelen voor woningbouw te behalen.

Citymarketing blijft maar reclame maken om nieuwe bedrijven en bewoners naar onze stad te lokken, terwijl Amersfoort al bekend staat als één van Nederlands meest gewilde steden om te wonen. Er is al sprake van een schrijnend tekort aan huizen, maar toch worden er actief steeds meer mensen aangetrokken. Amersfoort is aan het verdichten.

Het probleem is vooral dat de huidige inwoners hiervan de dupe zijn. De voorwaarden waaronder inwoners hier zijn komen wonen worden nu eenzijdig aangepast. De “openbare ruimte” wordt niet gebruikt voor de bewoners, maar voor de agenda van de gemeente. We zouden het beter “gemeente ruimte” kunnen noemen. De gemeente verkoopt de stad immers liever aan nieuwkomers dan het in ere laten van de wensen en belangen van de huidige inwoners.

"Sustainable Development Goals"

Afbeelding 2: “Sustainable Development Goals” 

Het ontmoedigen van autobezit is slechts een symptoom van een dieper probleem. 
Het beleid dat wordt uitgestippeld is volledig van hogerhand gestuurd. Participatie is bijna een vies woord geworden en wordt vooral gezien als snelheidsdrempel. Dwang en drang zijn de middelen die centraal staan, juist omdat het draagvlak al lang niet meer aanwezig is. Een goed idee heeft namelijk helemaal geen dwang nodig. 

De schaarse ruimte in steden wordt steeds duidelijker en we horen vaak de wens om te vergroenen en de stad leefbaarder te maken. Maar in de praktijk wordt alle woningbouw steeds hoger en worden mooie initiatieven, zoals de gemeenschappelijke buurttuin in Liendert, stopgezet. Draagvlak zou de basis moeten zijn van besluitvorming, maar het beleid wordt steeds extremer en we zien de agenda’s van wereldwijde instituten er steeds duidelijker doorheen schemeren. Amersfoort is aangesloten bij de SDG-doelen van de UN en de EU commissie heeft een strategie voor het parkeerbeleid in Nederland dat direct terug te vinden is in documentatie op de website van de EU commissie (The Future of Cities | European Commission (europa.eu). Hier wordt veelvuldig naar WEF-documentatie (World Economic Forum) verwezen, wat opvallend is omdat dit vooral een lobbyclub is waar grote investeringsmaatschappijen en bedrijven invloed hebben. 

In het Handbook of Sustainable Urban Development Strategies wordt beschreven dat de Europese Commissie het parkeerbeleid wil sturen door financiële consequenties in te stellen. Dit wordt beschreven in de sectie over governance, waarbij wordt aangegeven dat de lokale overheid (LA) het beleid zal moeten uitvoeren en dat de beheersautoriteit (MA), die in Nederland de staat vertegenwoordigt, erop zal moeten toezien dat het ook wordt uitgevoerd. Verder wordt er vermeld dat het beleid moet worden aangepast om de doelen van het Europees Parlement en de Raad te bereiken, zoals beschreven in de EU2020-strategie1, de Energy Roadmap 20502 en de Urban Agenda for the EU3. Daarbij worden financiële instrumenten genoemd, zoals subsidies en belastingen, die kunnen worden gebruikt om het gewenste gedrag te stimuleren.

Er wordt een beeld geschetst waarvoor extreme en ingrijpende oplossingen nodig zijn, aangestuurd door de EU commissie zelf. Er zijn een aantal agenda’s die vóór 2030 en 2050 uitgevoerd moeten zijn en Amersfoort zet er nog eens extra vaart achter. Lokale democratie heeft hier echter weinig mee te maken omdat het al vanuit EU-verdragen is besloten. Het bewijs hiervan is te zien bij buurgemeenten, waar de provincie het verplicht stelt als overheidsbeleid niet wordt uitgevoerd, met als voorbeeld de windturbines in Leusden. Lokale democratie staat dus al enige tijd buitenspel. 

Het wordt tijd om de inwoners te horen en Amersfoort voor Vrijheid is daarom bezig met het opzetten van een referendum om de lokale democratie terug te krijgen. Dit beleid heeft niets met lokale democratie te maken en we zullen dit bewijzen.

Bronnen:
1: Je kunt de EU2020-strategie vinden op de officiële website van de Europese Commissie:
https://commission.europa.eu/business-economy-euro/economic-and-fiscal-policy-coordination/european-semester_en

2: De Energy Roadmap 2050 is beschikbaar op de website van de Europese Commissie:
https://energy.ec.europa.eu/publications/energy-roadmap-2050_en

3: De Urban Agenda for the EU is ook beschikbaar op de website van de Europese Commissie:
https://futurium.ec.europa.eu/nl/urban-agenda